Tuesday, February 2, 2010

Ulasan Tentang Perisian OS Terbaru Windows 7 Part II



@$$@l@mu@l@!kum ! (perasan unik)

di atas permintaan ramai maka dengan sukacitanya saya mempersembahkan bahagian kedua ulasan tentang perisian Windows Se7en.

setlah beberapa bulan menggunakan menate beghuk ni maka saya dapatlah merumuskan beberapa perkara pokok akan perihal dan perilaku nya. saya akan membahagi kepada dua ketegory iaitu kelebehan dan kekurangan.

kelebehan

1. kelajuan yang memuaskan hati. walaupun mengguanakn laptop perang sino-asia, namun kadar kelajuan dan kelancaran applikasi dan mainan video/audio tidak menghampakan. cuma jangan la expect laju giler pulak. kira bebest la, belum tahap terbest. tapi of cos jauh beze denagn vista yg tidak sedar diuntung tu. dasar anak pungut! kalo leptop aku ni pakai vista mau berasap ekoran kegagalan sistem pemprosesan untuk memacu proses pengiraan sebanyak 10 ribu cycle per nano second. (aku pasti dan pasti korang tak paham yang last tu pasal aku pun tak brapa paham)

2. aku suke wallpaper yang bertukar2 (slideshow) tu. memang menarik apabila gambar bertukar-tukar, jadi tak membosankan macamblogakuni.

3. jika engkau orang nak buat 2 window sebelah menyebelah amat mudah, cuma heret titlebar dia ke kiri/kanan hingga keluar kaler biru dan lepas. (kalau tak tengok demo korang mungkin susah nak paham apa yang aku cakap ni)
satu lagi kalau korang ada banyak windows kecik2 bersepah dan nak hilangkan semua (minimize) kecuali satu je maka tangkap yg satu tu, cekik titlebar dia guna mouse pointer dan goncangkan dia. windows lain akan meminima (minimizED).

4. efek windows aero yang menarik. yang lebeh menarik leptop aku takde efek tu pasal specs yang low. ooohh kesian weh... tapi bila install kat komputer powergilebabi lawa la efek dia, semua jadi transparent.

5. takde masalah so far. apa program yg boleh jalan kat xp atau vista insyaAllah buleh juga jalan di windows 7. Jalan dahhh....

kekurangan

1. ada taim bila boot dia hang, starting windows punya screen tu jem tak habis2. last2 aku cabut je wayar. (sebenarnya aku tak buat camtu sebab aku celik IT, tekan butang power lama2 untuk restart)
sebenarnya tak la slalu jadi, once in a blue moon kata mak aku.


so tu la dia prebiu dari aku. kira jadi la ye? bila mau angkat?


p/s: artikel ini tidak meningkatkan iman.

5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. cayalah.... terus terpedaya bila baca kenyataan mcm neh..insyallah nak tukar bila dah cukup duit.

    ReplyDelete
  3. bagus. tukar komputer dan mejanya sekali.

    ReplyDelete
  4. Aku dah setahun lebih pakai vista.. W7 ni berapa harge? (malas nak search..)

    ReplyDelete
  5. rege dia ranging from 5 rat keatas untok home edition.

    tapi ada orang jual 80 je untuk ultimate edition kat mudah. http://www.mudah.my/Windows-7-Ultimate-Keys-for-32-and-64-BIT-RETAIL-5089112.htm aku tak jamin betul ke tak. saja search kat mudah.

    ReplyDelete