Tuesday, April 6, 2010

Empat Sifat



Assalamualaikum,



Kenkadang aku pikir, pikir kenapa kenkadang aku terbabas. Terlajak. Masuk semak.



Aku maleh nak tengok atau cerita pasal orang lain sebab diri aku sendiri ni pun aku tak abis pikir. Sebab bila aku tak buat benda yang aku patut buat maka aku akan pikir. Dan bila aku buat benda yang aku tak patut buat maka akan kupikirkan jua.





Mengapa boleh jadi begitu?


Err maksud aku mengapa aku buleh buat benda yang tak patut buat dan tak buat benda yang patut buat? Hmm memang betul kata korang. Sebab jauh dari agama. Kurang amal dan fikir agama. Bila banyak fikir dunia maka fikir akhirat kurang. Bila fikir akhirat kurang maka iman pun kurang. Bila iman kurang maka amal pun kurang juga. Kurang kurang kurang maka lelama buleh hilang! Merbahaya tu cik salmah! Maka apa kena aku buat?





Dalam hidup ni kalau kita buleh bawak empat sifat maka insyaAllah kita tak tersasar. Dan aku akan cuba appliedkan 4 sifat ni sepanjang masa. InsyaAllah. Korang pun cubalah!

Pertama, zikir. Mengingati Allah SWT sepanjang masa. Perbanyakkan solat nafil, baca quran dan lain-lain amal. Menghadiri majlis zikrullah (majlis yang membesarkan Allah) seperti tazkirah dan taklim. Posa sunat. Solat berjamaah di mesjid. Dengan melakukan amalan2 ni maka kita pun kurang le masa melaro (masa tak tentu hala).

Kedua, fikir. Macamana diri saya dan setiap orang dapat amal agama yang sempurna. Apa juga perkara kita nak buat mau ada firkir macamni. Contoh kita nak pegi luar negara. Kita mau fikir macamana kita dapat jaga amal di sana. Kat mana nak cari mesjid. Bawak kompas kalau nak cari kiblat. Mana ada kedai orang Islam. Di samping tu bila kita kat sana fikir macamana orang-orang yang kita jumpa boleh fikir tentang Islam berdasarkan percakapan dan perwatakan kita. (aku bagi contoh ni sebab aku pun belum mampu buat, semoga Allah mudahkan aku amal)

Ketiga, syukur. Alhamdulillah. Banyak sangat benda yang kita kena syukur. Paling syukur atas nikmat iman yang Allah bagi kat aku dan enkorang. Takde iman baik macam mahatma gandhi pun tak dapat masuk shurga. Sayang kan? Nikmat Allah ni kalau kita nak tulis memang takkan abis. Sebab tu lah kita takleh abis bersyukur. Cara paling bagus untuk bersyukur ialah dengan berkongsi nikmat yang kita dapat (iman). Ajak orang lain usahakan nikmat iman yang Allah beri.

Ke4 sabar. Sabar atas segala ujian yang Allah letak atas kita. Ingat sesungguhnya Allah takkan uji sesuatu yang diluar kemampuan kita. Kalau sabar atas kesusahan tu insyaAllah kita mampu untuk menghadapinya. Tapi bila uji dengan kesenangan tu yang paling berat tu. Aku la contohnya. Bila ada duit sikit nak makan best2 aje. Pantang nampak benda sedap je.... zasss. Setel. Syukur sebab badan aku jenih yang tak naik2. Metabolisma tinggi kata orang. Perut je boncit sikit (sikit je, takperasan pon). Tapi tu la ujiannya.... kena sabar.

______________________________________________________






Aku tengah baru nak cuba nak integrasikan sifat2 ni into my simple but charming life. cewah. jadi tugas korang tak lain dan tak bukan ialah tolong doakan semoga aku dapat amal dengan istiqamah. Kalau nak join sekali pun ok gak. Jomla!

4 comments:

  1. Assalamualaikum

    aku pun sama, ada duit, nak makan sedap huhu

    perhabih boreh jor huhuu

    Assalamualaikum

    ReplyDelete
  2. beres! ajak ramai lagi downline.
    boleh dapat overriding dari diorang.

    inilah perniagaan yang takkan merugikan.

    ReplyDelete